Wedstrijd verslagen

Het WK in Schotland 2010.

Aankomst in Schotland

Dinsdag avond op de boot gestapt van Europoort naar Hull. Daarna nog bijna 500km gereden en toen waren we bij ons huisje waar we verblijven. Het is een heel lief huisje echt typisch Engels, Schots. We slapen op de boven verdieping, met een keuken, slaapkamer, badkamer en een woonkamer. Op naar de haven Op het WK is het gebruikelijk om een boot te huren ( eigenlijk gewoon verplicht) zodat iedereen met het zelfde materiaal vaart. Zelf moest je wel al je lijnen, blokken, je helmstok en joystick plus je zeil mee nemen. Je moest een lootje uit een beker pakken om te kijken welke boot je had. Eerste lootje gepakt opzoek naar de boot, stond hij er niet. Oke kan gebeuren dat ze na het lootje pakken het weer in de beker doen. Ik pak het 2e lootje en wat bleek die boot was ook al weg. Bij de 3e was het raak ik had een boot!! Zo nu alles eigen maken. Lijnen erop zetten, streepjes voor mijn trim, hangband afstellen zo alles klaar om te zeilen. Maar eerst moet je langs de meting( zou raar zijn als dat niet lukte met een nieuwe boot). Mijn boot is goed gekeurd en ik ben ingeschreven en heb een mooie trui als aandenken, laat het WK maar beginnen. Op de donderdag was een oefen wedstrijd in de planning. Totdat ik zag waar die helemaal werd gehouden besloot ik om met nog paar Nederlanders eventjes rond te varen en te sparren. Zo mijn boot aanvoelen en eventueel nog aanpassingen maken waar nodig was. Dat is niet fijn om dat midden in een wedstrijd te hebben zo kan je nog niet vergelijken want je zit niet met volle aandacht op de wedstrijd. Mijn boot vond ik wel lekker varen totdat ik er achterkwam op de kant dat de mast al beetje krom was. Wat blijkt nu alle masten zijn erg slap en buigzaam. Dus dat betekend na de wedstrijden je mast weer goed buigen en hopen dat hij niet breekt op het water. Het enige voordeel is dat iedereen dat probleem heeft. Duimen maar dat alles heel blijft!!

Eerste wedstrijddag

Ik hier een behoorlijk natte en frisse dag gehad in tegen stelling tot jullie in Nederland weer een warme dag. Terwijl ik dit aan het typen ben zie ik blauwe en bewolkte lucht. Ik ging hier vanmorgen uit het huisje weg met een miezerige regen. Even snel mijn boot opgetuigt en omgekleed om op tijd het water op te gaan. De baan waarop wij vandaag moesten varen lag een eind van de haven af, gelukkig die van de jongens nog een stukje verder ( normaal is dit andersom). Er stond een lekker windje, even een korte uitstel zodat iedereen er was en de baan goed lag gingen we om half 1 van start. Ik had een redelijke start en kon aardig mee komen met het veld. Voor de wind was echt zoeken naar de goede golven om van af te surfen. Daar verloor ik een aantal bootjes. Na de finish begon het te regenen en hard te waaien zo van windje 4 tot windje 6. We kregen hierdoor uitstel voor de tweede wedstrijd de wind was uiteindelijk 180 graden gedraaid en het waterpeil was ook behoorlijk gestegen. Een goed half uur later mochten we starten. Start was goed en het waaide nog wel hard maar het ging lekker. Ik kwam in de middenmoot bij de boven boei. Voor de wind had ik de goede golfjes totdat we weer naar boven moesten. De wind was weg gezakt tot een windkracht 3 waardoor er nog hoge golven stonden. Daar had ik me een beetje op verkeken dus verloor wat plaatsen op het laatste rak. Maar al met al heb ik lekker gevaren, heb beide wedstrijden achter de middenmoot gevaren. Hopelijk vaar ik morgen in de middenmoot.

Tweede wedstrijddag

Vandaag totaal niet mijn dag! Vandaag had ik me al omgekleed in het huisje zodat ik alleen mijn boot op moest tuigen en dan zo het water op. Bij de haven aangekomen zien we dat er een lekker windje staat. Maar eenmaal op het water zakt de wind volkomen in. Ik had een uur nodig om bij de start te komen. Daar hebben we meer dan een uur uitstel gehad vanwege het draaien van de wind. Ook waren de druk verschillen erg groot en in combinatie met de golven was het niet mijn weer. Op zich had ik wel genoeg boot snelheid als ik eenmaal op gang was, maar dan is het eigenlijk al te laat. Tussen de eerste en tweede wedstrijd in moest ik even plassen dus hup snel alles uit zodat ik daarna nog even kan eten voordat de tweede wedstrijd begint. Maar toen trok ik mijn horloge bandje kapot waardoor ik met starthorloge in mijn mond de startlijn over ging. Helaas was de 2e wedstrijd niet veel beter maar mijn snelheid was wel goed. Maar bij beide kruisrakken zag ik de draaiing niet goed genoeg en had ik ze precies tegen. Dan is inhalen erg moeilijk. Gelukkig is er morgen weer een dag en dan hoop ik op niet te veel golven en een constante wind.

Morgen moet Oranje de finale spelen en vanuit Schotland steun ik al varend Oranje!!!! Morgen moet Oranje de finale spelen en vanuit Schotland steun ik al varend Oranje!!!!

Derde wedstrijddag

Vandaag veel wind. Zelfs zoveel dat we uitstel kregen. Elke uur kregen we weer een uur uitstel erbij. Uiteindelijk na lang wachten mochten werd de beslissing gemaakt om om 17:00 uur te starten. Nu maar hopen dat we weer optijd terug zijn om voetbal te kijken. Rond 4 uur ging iedereen dik aangekleed het water op. Maar terwijl we naar de baan aan het varen waren werd de wind al minder. Toen we halverwege het eerste kruisrak waren zakte de wind er helemaal uit. En toen kregen we precies dezelfde situatie zoals gisteren. Ik lag wel redelijk totdat de wind er uitzakte kreeg ik weer ruzie met de golven. Nadat we gefinishd waren was er geen wind meer om terug te varen, gelukkig werden we naar de haven gesleept. Snel alles opgeruimd en snel naar het huisje om voetbal te kijken. Uiteindelijk heb ik maar een half uurtje gemist. Maar helaas was oranje ook niet goed genoeg in vorm om te winnen van Spanje. Maar wel goede tweede!!!

Vierde wedstrijddag

Vandaag was het tegenover gestelde als gisteren. Weinig wind. Op het water totaal ruim anderhalf uur gewacht tot we eindelijk gingen starten. Mijn start was oke en liep lekker. Ik kwam denk ik als 20e om de boven boei. Voor de wind iets verloren. Toen kwam er heel veel regen, de wind draaide en die had de eerste keer goed mee. Maar de tweede keer kwam ik zo ver boven de boei uit dat er veel mensen onder me door liepen. Daarna bleef de wind draaien, bij elke 3 boeien die we nog moesten ronden moesten we op een andere koers aan varen dan normaal. Waardoor het net een optocht was met allemaal bootjes achter elkaar, inhalen lukte bijna niet meer. Heb in totaal denk ik 20 boten verloren. Er is geen 2e wedstrijd gevaren omdat er geen wind was. Ik heb nog 2 dagen te gaan maar op dit weer is geen pijl op te trekken zo veranderlijk is het. Zolang het maar droog blijft ben ik blij.

Vijfde wedstrijddag

Hello everyone. Today was a long waiting day. O sorry zal Nederlands praten. Heb vandaag de hele dag met een Amerikaanse zitten praten op het water. De planning was dat er om half 12 gestart zou worden. Maar helaas geen wind we hebben een uur uitstel gekregen op de kant en daarna mochten we het water op. Maar bij de baan aangekomen zakte de wind weg en kwam niet meer terug. Het water was zo vlak als een spiegel. Tijdens het wachten zwommen er nog kleine dolfijntjes langs, ik denk dat het bruinvisjes waren. Uiteindelijk om 4 uur werden de wedstrijden afgelast. En tijdens het slepen naar de haven begon het te waaien. Hier onder een foto van de plek waar ik vaar.

hier ben ik

Laatste wedstrijddag

Vandaag vroeg opgestaan, want de planning was om om 10 uur te starten. Maar toen ik vanmorgen naar buiten keek was ik er bijna zeker van dat ze dat niet gingen redden omdat de bomen bijna met wortels en al werden omgeblazen. Op de haven aangekomen kregen we dus uitstel. Ik dacht dat ik gisteren lang gewacht had maar dit sloeg alles. Vandaag heb ik ruim 6 uur gewacht of de wind misschien zou gaan liggen. De organisatie wilde er erg graag nog een wedstrijd uithalen, omdat we nu maar 1 wedstrijd in de goud en zilver hebben gevaren en 6 wedstrijden in totaal van de 12 die er gepland waren. Dus ik ben vandaag al kletsend (met de Amerikaanse van gisteren) en kaartend doorgekomen. Onderstaande foto getuigd hiervan. Dit evenement was behoorlijk raar wat betreft het weer. We hebben alles gehad van heel veel wind tot geen wind, van draaiing en veel golven. We hebben nog net geen hagel en sneeuw gehad. Morgen even toeristje spelen in Glasgow en dan vrijdag weer richting Nederland.